متخصص پوست چه بیماری هایی را می تواند درمان کند؟ پس از رشته پزشکی عمومی اکثر پزشکان در شاخه ها و تخصص های مختلف به ادامه تحصیل می پردازند تا مشکلات مختلف بیماران را به صورت تخصصی برطرف کنند. شاخه خاصی از پزشکی پوست و مو است.

به این متخصصان، متخصص پوست گفته می شود و رشته تحصیلی آن ها نیز درماتولوژی نامیده می شود. بسیاری از این متخصصان به عنوان پزشکان زیبایی نیز شناخته می شوند. آنها مسئول بررسی پوست، مو و ناخن هستند و باید مشکلات این قسمت از بدن را تشخیص داده و اصلاح کنند. در اینجا با متخصص پوست و مو و وظایف آنها بیشتر آشنا می شویم.

برای یافتن بهترین متخصص پوست و مو در شهر خود می توانید به پزشک مراجعه کنید. در حضور پزشک خود می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی با بهترین متخصص پوست و مو مشورت کنید و در صورت لزوم برای مشاوره حضوری وقت بگیرید.

چرا به متخصص پوست و مو نیاز دارید؟

پوست شما بزرگترین عضو بدن شماست. همچنین اولین خط دفاعی شما در برابر باکتری ها، ویروس ها، رطوبت، گرما و غیره است. این به تنظیم دمای بدن شما کمک می کند و نقش مهمی در سلامت سیستم ایمنی بدن انسان ایفا می کند. همچنین اطلاعاتی در مورد سلامت داخلی بدن ارائه می دهد.

منطقی است که چنین اندام بزرگ و مهمی توسط پزشک متخصص مراقبت شود. این کاری است که متخصص پوست انجام می دهد. متخصصان پوست و زیبایی درمانگران می توانند برای تضمین سلامت پوست و موی شما حضور داشته باشند.

وظایف متخصص پوست چیست؟

همانطور که گفته شد، متخصص پوست نوعی پزشک است که شرایط و مشکلات مو، پوست و ناخن را بررسی می کند و بهترین درمان لازم را همراه با تشخیص دقیق ارائه می دهد. علاوه بر این، متخصصان پوست و پوست باید قادر به تشخیص و درمان مشکلات و بیماری های تنفسی و بافت های ظریف اطراف بینی، دهان و پلک باشند. به طور کلی وظایف متخصص پوست به دو دسته وظایف پزشکی و وظایف زیبایی تقسیم می شود. برخی از متخصصان پوست نیز این دو را شامل می شوند

1. انجام خدمات درمانی متخصصین پوست و مو

متخصصان زیبایی می توانند بیش از 3000 بیماری پوست، مو و ناخن را تشخیص داده و درمان کنند. متخصصان پوست می توانند مراقبت های عالی از پوست و مو را ارائه دهند و به شما در دستیابی به پوست و موی سالم کمک کنند.

متخصصین پوست و مو با معاینه پوست افراد می توانند برخی از بیماری های داخلی مانند بیماری های کبد، پروستات، کلیه و معده را تشخیص دهند. برخی از جراحی های جزئی و خارجی مانند برداشتن خال یا معاینه پوست نیز توسط این متخصصان انجام می شود.

برخی دیگر در جراحی های بزرگ مانند برداشتن کیست های پوستی تخصص دارند. برخی از این متخصصان آسیب های بسیار جدی پوستی را نیز انجام می دهند که نیاز به جراحی پلاستیک یا زیبایی دارد. این متخصصان همچنین می توانند مشکلات پوستی خاصی را که بر ظاهر فرد تأثیر می گذارد، تشخیص داده و درمان کنند.

علاوه بر این، این متخصصان بسیاری از بیماری های پوستی خطرناک و مهم را نیز تشخیص و درمان می کنند. پسوریازیس و سرطان پوست دو بیماری پوستی بسیار مهم هستند که تنها یک متخصص پوست با تجربه می تواند در درمان آنها کمک کند.

درمان طاسی، ریزش مو، اصلاح مشکلات ناخن، درمان بیماری های قارچی پوست و مواردی از این دست از وظایف یک متخصص پوست و مو است که با روش ها و تجربیات خاص خود بهترین روش درمانی را ارائه خواهند داد.

2. انجام خدمات زیبایی توسط متخصصین پوست و مو

اما تشخیص و درمان بیماری های پوست و مو تنها وظیفه این متخصصان نیست. همانطور که گفته شد این متخصصان به عنوان پزشک زیبایی نیز شناخته می شوند و کار زیبایی نیز یکی از خدمات متخصص پوست محسوب می شود.

در نتیجه بسیاری از بازدیدکنندگان سالن های زیبایی و زیبایی به دنبال راهی برای زیباتر شدن هستند. با دریافت جدیدترین درمان ها از متخصصین پوست و زیبایی می توانند به پوستی شفاف، زیبا، صاف و بدون عیب دست پیدا کنند. آنها می توانند چین و چروک و لکه های تیره را درمان کنند. همچنین موها را سالم، پرپشت و براق نگه دارید.

طیف وسیعی از درمان های زیبایی مانند بوتاکس، استفاده از پرکننده ها، درمان اسکار و آکنه و لایه برداری پوست در دسته خدمات زیبایی برای متخصصان پوست قرار می گیرند. طیف وسیعی از خدمات زیبایی آنها با رشد مو، تقویت مو و حفظ سلامت و تمیزی آن سروکار دارد. البته طیف خدمات زیبایی ارائه شده در سالن های پوست و مو فراتر از اینهاست.

3. آسیب شناسی پوست

در برخی موارد، متخصصان پوست می‌توانند وارد روش‌های تخصصی‌تر شوند و کارهای حرفه‌ای‌تری انجام دهند. یکی از این تخصص ها، پوست است. در این تخصص پوست و مو، متخصصین پوست می توانند ویتیلیگو را در سطح میکروسکوپی بررسی و تشخیص دهند. با استفاده از نمونه های به دست آمده از بافت یا پوست بیمار، می توانند نمونه را زیر میکروسکوپ الکترونی بررسی کنند تا مشکلات احتمالی بیمار را غربال کنند.

4. متخصص پوست کودکان

یکی دیگر از کارهای متخصص پوست و مو این است که به مشکلات پوستی کودکان به صورت منحصر به فرد و خاص نگاه کند. بنابراین، آنها را متخصص پوست کودکان می نامند. آنها می توانند کودکان را به خوبی معاینه کنند و وضعیت عمومی پوست را ارزیابی کنند. آنها در تشخیص و درمان بیماری های پوستی در کودکان تخصص دارند.
 

پزشک پوست و مو چه بیماری هایی را می تواند درمان کند؟

لیست بیماری های درمان شده توسط متخصصین پوست بسیار طولانی است. انواع مشکلات، اختلالات، بیماری ها و عیوب پوست، مو، ناخن، مخاط و بافت های ظریف سطحی توسط این متخصصان تشخیص و درمان می شود. این بیماری ها شامل انواع بیماری های پوستی و بیماری های مو است.

درمان بیماری های پوستی

انواع مختلفی از بیماری های پوستی وجود دارد که توسط متخصصین پوست تشخیص و درمان می شوند. در قسمت بعدی به بررسی این بیماری ها می پردازیم

1. آکنه

یکی از مهم ترین بیماری های پوستی که توسط متخصصین پوست درمان می شود، درمان آکنه است. بسته به شدت آکنه، متخصص پوست ممکن است آن را با درمان های موضعی، داروها، لیزر یا سایر نور درمانی، لایه برداری شیمیایی یا برداشتن کیست های بزرگ درمان کند. در کنار درمان آکنه، درمان جوش یا اسکار نیز متعلق به خدمات متخصص پوست می باشد.

2. درمان سرطان پوست

یکی از جدی ترین بیماری هایی که توسط متخصصین پوست تشخیص داده و درمان می شود، سرطان پوست است. سرطان پوست می تواند در هر جایی از بدن شما ظاهر شود. متخصص پوست می تواند سرطان را حذف کرده و شما را تحت نظر داشته باشد تا مطمئن شود که بیماری با موفقیت درمان شده است و عود نمی کند. در این بیماری مدل های خاص، شیمی درمانی، داروهای تجویزی و گاهی جراحی وجود دارد. تشخیص زودهنگام این بیماری برای نتایج نهایی درمان بسیار مهم خواهد بود.

3. درماتیت

دسته مهم دیگری از بیماری های پوستی به نام درماتیت شناخته می شود. درماتیت شامل انواع بیماری های پوستی است که باعث التهاب و تحریک پوست می شود. این می تواند شامل اگزما، کلاهک گهواره و واکنش های آلرژیک باشد. در این بیماری متخصصان پوست با انجام یکسری آزمایشات و آزمایشات ریشه مشکل را تشخیص داده و با داروهای موضعی یا حتی روش های تزریقی درمان موثری را ارائه می دهند. حتی گاهی اجتناب از برخی غذاها یا مواد حساسیت زا به بیمار توصیه می شود. در این شاخه متخصصان پوست و مو می توانند انواع ضایعات پوستی و بثورات پوستی را درمان کنند.

4. درمان بیماری های پوستی ناشی از ویروس ها، باکتری ها، قارچ ها و انگل ها

این میکروارگانیسم های تحریک کننده می توانند باعث ایجاد گروه بزرگی از بیماری های پوستی شوند همه اینها می توانند وارد پوست افراد شده و باعث عفونت های پوستی مختلف شوند متخصص پوست می تواند به تعیین علت عفونت و تجویز دارو و درمان کمک کند.

5. پسوریازیس

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی پسوریازیس است که به نام زونا نیز شناخته می شود. در پسوریازیس، روند طبیعی رشد و ریزش سلول های پوست مختل می شود و در نتیجه ظاهر غیر طبیعی پوست به وجود می آید. این بیماری ژنتیکی توسط فیزیوتراپ تشخیص داده می شود و روش های موثر درمان و کنترل بیماری به شرایط بیمار بستگی دارد.

بیماری های مو و مراقبت از مو

دسته دیگری از درمان ها و خدمات ارائه شده توسط پوست به درمان مشکلات مو و ارائه روش های مراقبت از مو می پردازد. از درمان ها گرفته تا رژیم های مراقبتی در این زمینه، توسط متخصصان پوست و مو ارائه می شود.

1. ریزش مو

ریزش مو ممکن است به دلیل طاسی ارثی ناشی از ژنتیک باشد. شرایطی مانند استرس، آلودگی های محیطی، رژیم غذایی ناسالم، بیماری های مختلف و تغییرات هورمونی نیز می توانند بر ریزش مو تاثیر بگذارند. متخصص پوست می تواند علت دقیق را تعیین کند و در صورت امکان به درمان کمک کند. درمان های ریزش مو برای خانم ها و درمان های ریزش مو برای آقایان بر اساس الگوی طاسی و علت ریزش مو ارائه می شود. انواع روش های درمانی مانند RPR، هورمون درمانی، نور درمانی، تغذیه و درمان دارویی از جمله خدماتی است که توسط متخصصین پوست در درمان ریزش مو ارائه می شود.

2. از دست دادن ریش

یکی دیگر از مواردی که پزشکان آن را تشخیص و درمان می کنند، درمان ریزش مو است. این بیماری عموماً در مردان شایع است و الگوی ریزش ریش معمولاً به شکل سکه است. در درمان مشکلات این ناحیه، متخصص پوست بهترین روش درمانی را ارائه می دهد.

3. روش های مراقبت از مو

مراقبت از مو برای موهای سالم و زیبا بسیار مهم است و از بسیاری از مشکلات مو جلوگیری می کند علاوه بر ریزش مو، گاهی اوقات افراد برای رشد مو و افزایش استحکام و قطر مو به متخصصین پوست و مو مراجعه می کنند. در این موارد، متخصصان پوست با استفاده از داروهای قوی، سرم های رشد مو و سایر درمان ها مانند مزوتراپی، رشد مو را بهبود می بخشند.
 

خدمات تخصصی در مراقبت از پوست و مو

با توجه به افزایش توجه و تقاضا برای کارهای زیبایی، در حال حاضر بخش بزرگی از خدمات متخصص پوست، خدمات زیبایی است. به خصوص آرایشگرانی که در زمینه زیبایی پوست و مو تخصص دارند. دامنه خدمات در این زمینه نیز بسیار متفاوت است. از درمان آکنه و لک‌ها گرفته تا درمان‌های پرکننده مانند ژل، بوتاکس و درمان‌های جوان‌سازی پوست و غیره، همه در این دسته قرار می‌گیرند. خدمات تخصصی تر زیبایی نیز شامل اصلاح رنگ پوست، کاهش چربی صورت، پاک کردن خالکوبی، درمان سلولیت و غیره می شود.

1. تزریق را پر کنید

متخصص پوست و مو می تواند به طور گسترده در زمینه های زیبایی کار کند. خدمات زیبایی ارائه شده نیز برای بهبود و رفع لک های پوست صورت و بدن انجام می شود. فیلرها یا فیلرهای تزریقی یکی از فیلرهایی است که برای درمان پوست صورت، درمان چین و چروک، تغییر زاویه صورت، حجم دادن به گونه ها و لب ها و سایر قسمت های صورت استفاده می شود.

2. تزریق ژل

تزریق ژل یکی دیگر از خدمات متخصصین پوست و زیبایی است که برای درمان مشکلات پوستی و زیبایی صورت اعمال می شود. به این ترتیب با مالیدن ژل به قسمت هایی از صورت، افتادگی پوست درمان شده و پوست صورت سفت و صاف می شود. تزریق ژل برای درمان چین و چروک های پوست، استخوان ها، گونه ها، لب ها و گونه ها و مشکلات صورت استفاده می شود. این ژل ها معمولا حاوی هیالورونیک اسید، سلول های چربی یا کلاژن هستند.

3. بوتاکس

بوتاکس نیز توسط پزشکان زیبایی برای رفع خطوط و چین و چروک های پوست انجام می شود و یکی از رایج ترین درمان های زیبایی است. در این روش، متخصص زیبایی یک واحد بوتاکس مخصوص را به ناحیه ای که پوست چروک یا چروک شده است تزریق می کند.

4. لیزر

لیزر یکی دیگر از خدمات زیبایی است که توسط متخصص پوست و مو ارائه می شود. در این فرآیند، متخصص زیبایی از اشعه مادون قرمز برای درمان لک های پوستی، لایه برداری پاها، درمان آکنه و سفت کردن پوست صورت و تحریک تولید کلاژن استفاده می کند. علاوه بر این، لیزر موهای زائد برای از بین بردن موهای زائد، روشن شدن و جوانسازی پوست صورت نیز در نظر گرفته می شود.

5. لیفت صورت

لیفت یکی از راه های درمان افتادگی پوست صورت، درمان آکنه و درمان پیری پوست است. یکی از محبوب ترین درمان های زیبایی است که توسط متخصص و جراح پلاستیک انجام می شود. در لیفت صورت، پوست برای درمان چین و چروک و افتادگی سفت می شود. برای افراد در سنین بالا یا افرادی که به هر دلیلی پوستشان افتاده است، مانند کاهش وزن شدید، این روش زیبایی انتخابی است.

6. لایه برداری یا اسکراب تاول

یکی از رازهای داشتن پوستی جوان، شفاف و شاداب، لایه برداری و لایه برداری است. این کیس یکی از خدماتی است که توسط متخصصین پوست و مو در کلینیک های مراقبت از پوست ارائه می شود. در این روش ممکن است پزشک از چندین کرم، ماسک مخصوص صورت یا دارو استفاده کند. همچنین از اسکراب های مخصوص برای لایه برداری کامل پوست استفاده می شود. مجموعه ای از دستگاه ها برای استفاده حرفه ای برای لایه برداری حرفه ای در مطب متخصص زیبایی استفاده می شود. با این روش ها لایه بیرونی پوست و پوست مرده برداشته شده و به عمق پوست نفوذ کرده و تمامی آلودگی ها را پاک می کند. هیدراتاسیون قوی نیز در هنگام لایه برداری رخ می دهد.

7. محصولات مراقبت از پوست را ارائه می دهد

گاهی اوقات مراجعه کنندگان به مطب متخصص پوست و مو می خواهند یک سری محصولات تخصصی برای مراقبت از پوست و مو خود تهیه کنند. در این موارد، متخصص زیبایی با بررسی وضعیت پوست و موی مشتری، فهرستی از بهترین محصولات مراقبت از پوست و مو را ارائه می دهد.

8. برنزه شدن پوست یا ایربراش

یکی از خدمات ویژه ای که متخصص پوست و مو ارائه می دهد، اصلاح رنگ پوست و تغییر رنگ است. در برخی موارد درخواست مشتری تیره شدن یا شستشوی هوای پوست صورت است. این یک روش خاص است که فقط توسط متخصص زیبایی انجام می شود.

9. درمان جوانسازی پوست

متخصصین پوست و مو از تکنیک های مختلفی برای زیباسازی و جوانسازی پوست صورت استفاده می کنند. در روش های بسیار تخصصی از پیشرفته ترین تجهیزات جوانسازی پوست صورت استفاده می کنند تا مراجعه کنندگان پوستی زیبا، جوان و شاداب داشته باشند.

 

ادامه مقاله: https://payju.ir/content/لیست-پزشکان-متخصص-پوست-و-مو-در-شیراز