یکی از مهمترین چیزهایی که می تواند به موفقیت کودکان در بزرگسالی کمک کند، افزایش سواد مالی آنهاست. متاسفانه آموزشی برای تقویت هوش مالی کودکان در مدارس ایران وجود ندارد و هیچ آموزشی بر اساس این موضوع انجام نمی شود. به همین دلیل، بسیاری از والدین آینده به دنبال آموزش های مرتبط با مدیریت پول برای فرزندان خود هستند. امروزه با توجه به اهمیت هوش مالی در کودکان، روش های زیادی برای تقویت آن معرفی شده است که در این مقاله قصد داریم با آن بیشتر آشنا شویم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

هوش مالی چیست؟

اهمیت آموزش هوش مالی به کودکان

مسائل مالی در دنیای امروز بسیار مهم است و امروزه یکی از دغدغه های والدین امنیت مالی فرزندانشان است. اما مسلما هیچ پدر و مادری نمی تواند تا آخر عمر در کنار فرزندش بماند و به همین دلیل پرورش هوش مالی فرزندش بسیار مهم است. بنابراین، شما به عنوان یک والدین باید هر چه زودتر با فرزندتان صحبت در مورد پول را آغاز کنید و دانش مالی او را ارتقا دهید.

هوش مالی چیست؟

ضریب هوشی مالی قابل تعریف نیست زیرا تعریف مشخص و ثابتی وجود ندارد. اما به طور کلی می توان هوش مالی را راهی برای درآمدزایی با ابداع روش های مختلف و در مدت زمان کوتاه دانست. در واقع می توان گفت به رفتاری که فرد در بحران های مالی از خود نشان می دهد و دانش و اطلاعاتی که از آن دارد، هوش اقتصادی یا هوش مالی می گویند. تقویت هوش مالی کودکان نیز بسیار مهم است و والدین باید بتوانند مهارت های هوش مالی لازم را در کودکان تقویت کنند، مانند استفاده از راهکارها با جذاب کردن ریاضیات از طریق بازی.

چگونه هوش مالی کودکان را افزایش دهیم؟

امروزه که مسائل مالی در جامعه اهمیت زیادی دارد، باید از ابتدای زندگی به فرزندان خود هوش مالی را آموزش دهیم. راه های زیادی برای تقویت هوش مالی کودکان وجود دارد که اگر به درستی اجرا شود تاثیر بسیار مثبتی در این زمینه دارد. در اینجا چند راه برای تقویت هوش مالی فرزندانتان آورده شده است تا بتوانید با استفاده از آنها یک قدم به ایفای نقش والدین در موفقیت فرزندانتان نزدیک شوید. به یاد داشته باشید که ادامه استفاده از این روش ها بسیار مهم است و باید به طور مرتب تکرار شوند تا کارایی و اثربخشی لازم را داشته باشند.

هدیه پول و هوش مالی

از خودت شروع کن

برای تقویت هوش مالی در فرزندانتان، باید از خودتان شروع کنید و روش مدیریت مالی خود را تغییر دهید. کودکان بیش از هر کس دیگری از والدین خود یاد می گیرند و اگر والدین خوب رفتار کنند و پول خود را به خوبی مدیریت کنند، فرزندان نیز از آنها یاد می گیرند و سعی می کنند مانند آنها رفتار کنند. پس اگر می خواهید فرزندتان از هوش مالی بالایی برخوردار باشد، این ویژگی را در خود بسازید.

به من بگویید چگونه پول در بیاورم

یکی از مفیدترین راه ها برای تقویت هوش مالی کودکان این است که توضیح دهید پول از کجا می آید. بهتر است فرزندتان بداند که در ازای انجام کار به فردی پول داده می شود و شما باید برای آن زحمت بکشید. این توضیحات می تواند ارزش پول را برای فرزند شما توضیح دهد. حتی می‌توانید برای کمک به بچه‌هایتان در کارهای خانه مانند شستن ماشین پول بدهید تا بتوانند درباره پول بیشتر بیاموزند.

به کودکان در موقعیت های مختلف هدیه دادن

اکثر اوقات کودکان هدایای مختلفی دریافت می کنند که باعث خوشحالی آنها می شود، اما این بار به جای هدایای مختلف می توانید پول را به عنوان هدیه انتخاب کنید تا به کودک خود مهارت شمارش را آموزش دهید. وقتی کودک پول خود را دارد، به زودی یاد می گیرد که چگونه از آن بهتر استفاده کند. برای دریافت ایده هایی در مورد هدیه دادن به کودکان، مقاله ما در مورد روانشناسی هدیه دادن به کودکان را بخوانید.

مشارکت کودکان در برنامه ریزی مالی

یکی دیگر از راه های تقویت سواد مالی در کودکان، مشارکت دادن آنها در فعالیت های روزمره مانند پرداخت قسطی و انجام ریاضی است. این به کودک امکان می دهد تا به مسائل در جهت درست نگاه کند و هزینه های خود را کنترل کند. در واقع مطمئن شوید که این کار را به طور معمول و بدون استرس انجام دهید تا کودک دچار استرس نشود. با مشارکت دادن او در تصمیمات مالی، به ایجاد اعتماد به نفس در کودک نیز کمک می کنید.
 

به کودک توضیح دهید که چگونه می تواند از پول چک استفاده کند

مبلغی را به عنوان کمک هزینه برای کودک در نظر بگیرید تا برخی از هزینه ها را خودش بپردازد. همچنین باید به فرزند خود بیاموزید که چگونه هزینه های خود را مدیریت کند و کمک هزینه ها را به گونه ای خرج کند که برای مدت معینی دوام داشته باشد. با استفاده از این روش، فرزند شما یاد می گیرد که هزینه های خود را تقسیم کند و در صورت نیاز هزینه های اضافی را حذف کند.

مراقبت از کیف پول کودکان زهرا شیراحمدی

همه والدین مسئول هستند که به فرزندان خود مقداری پول بدهند تا به آنها کمک کند تا نحوه مدیریت هزینه های خود را یاد بگیرند. اما برای تقویت سواد مالی فرزندانمان باید این کمک هزینه را در محاسبه به آنها بدهیم. به عنوان مثال، به فرزند خود بگویید که پول خود را بودجه بندی کند و مقداری را برای پایان ماه پس انداز کند. این ماشین حساب می تواند به کودک شما بیاموزد که برای پول خود برنامه ریزی کند و همچنین راهی عالی برای آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان و نوجوانان است.

پول در جیب شما و هوش مالی

معرفی بازی هوش مالی برای کودکان

یکی از بهترین راه ها برای تقویت هوش مالی کودکان، انجام بازی های مختلف است. کودکان عاشق بازی هستند و بسیاری از مهارت های زندگی را از طریق بازی یاد می گیرند. والدین نیز می توانند از این بازی برای تقویت هوش مالی فرزندان خود استفاده کنند و مهارت های سرمایه گذاری را به آنها آموزش دهند. در زیر چند بازی مناسب برای ایجاد هوش مالی و درک اقتصادی کودکان را معرفی می کنیم تا بتوانید با آنها بیشتر آشنا شوید. به منظور تقویت خلاقیت کلی کودکان، می توانید محتوای بازی ها را نیز مطالعه کنید تا خلاقیت کودکان افزایش یابد.

بازی پس انداز برای خرید نوزاد

دو بطری را انتخاب کنید:

روی یکی از آنها عکس عروسکی را که مورد علاقه کودک است قرار دهید و به دیگری دستور دهید پول جمع کند.

به کودک بگویید که باید مقداری پول کنار بگذارد تا عروسک بخرد و بقیه را جمع کند.

در این صورت کودک مهلت سرمایه گذاری را درک می کند و سعی می کند برای پول و هزینه های خود برنامه ریزی کند. این روش باعث افزایش تحمل و همچنین ایجاد تاب آوری در کودکان می شود.

قلک و تقویت هوش مالی

یک مغازه در خانه باز کنید

یکی از بازی هایی که می توانید در خانه با فرزندان خود انجام دهید و به آنها یاد دهید که چگونه امور مالی خود را مدیریت کنند، افتتاح یک فروشگاه خانگی است. این بازی نیازی به هزینه اضافی ندارد و با انجام کارهای زیر می توانید آن را انجام دهید:

در کلاس هوش مالی کودکان زهرا شیراحمدی  بخواهید با دستان خود کاردستی بسازد و سپس بر اساس تلاشی که کشیده است به او جایزه بدهید.

یک فروشگاه اسباب بازی بسازید و به او کمک کنید تا از هر کدام قدردانی کند. حتی می توانید با فروش وسایل قدیمی اش خرید یک اسباب بازی مورد علاقه جدید را به او بیاموزید.

با استفاده از این روش ها ارزش پول را می آموزد و مهارت های تجاری را کسب می کند.

بازی رومیزی Monopoly یا Aeropoly برای کودکان

یکی دیگر از بازی هایی که به تقویت هوش مالی کودکان کمک می کند، استفاده از مونوپولی است. این بازی که سالهاست وجود دارد، به کودکان کمک می کند تا به طور عینی سرمایه گذاری و پس انداز پول را یاد بگیرند.